Hagebyveien 40, 3731 Skien
91 68 75 22

Viktige trender for markedsføring i sosiale medier i 2018

Skrevet av Minzo-teamet 09.01.2018

 

Markedsføringsbransjen er en bransje i konstant endring, og det blir stadig vanskeligere å holde oversikt over det siste nye. Heldigvis for deg og din bedrift er dette jobben vår, og kan derfor avsløre hva vi tror vil gi deg et fortrinn i 2018.

Kunstig intelligens og maskinlæring er i vinden!

Maskinlæring og kunstig intelligens er på generell basis det store fokuset for de største aktørene i bransjen. Både Facebook og Google snakker ikke om stort annet, og det bør du ta til deg og lære av. Sett av tid til å sette deg inn i det grunnleggende, så kan du raskere se applikasjonspotensiale for din bedrift.

Ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring blir annonseløsningene i markedet stadig smartere, og kombinert med automatisering så byr dette på virkelig spennende muligheter. Ved å utnytte disse smarte automatiserte løsningene kan du som annonsør bruke tiden din på strategisk arbeid. Ved å ha mer tid til å tenke strategisk vil du finne muligheter du ikke har hatt mulighet til å se tidligere.

Chatbots tar over første ledd i kundeservicen!

Chatbots, både med og uten intelligens, blir mer populært for hvert år som går. Det er konsensus blant eksperter at dette vil utgjøre størsteparten av kundedialogen fra og med de neste årene. 28% av alle firmaer som er på Facebook benytter i dag messenger til kundeservice. Av disse er det 10% som allerede bruker smarte chatbotter til å forbedre kundeservicen sin. Tall fra Facebook viser oss at kundetilfredsheten økte med 64% for de som benytter chatbotter.

Med dette mener vi at de fleste selskaper vil bruke en chatbot som første ledd i dialogen med kunder. Facebook Messenger er en ideell plattform for nettopp dette. En bot i Messenger kan du koble opp mot din Facebook- bedriftside, og dermed gi kundene dine umiddelbar service hele døgnet – helt uten å involvere dine ansatte.

Hvis du kan ta vare på dine potensielle kunder vil du kunne øke antall konverteringer samtidig som du gir en forbedret kundeopplevelse. Dette er som nevnt en økende trend, også i Norge, så hvis du er tidlig ute nå kan du få et klart fortrinn på dine konkurrenter. Det finnes i dag flere tjenester som lar deg bygge din egen chatbot på Facebook. Her er noen av aktørene du kan ta en titt på:

Vi er ikke assosiert med noen av disse, og kan ikke garantere for at de fungerer slik du ønsker. 🙂

Video vil få en enda større rolle

Siden 2016 har bruken av video i sosiale medier spredd seg som ild i tørt gress. Etter at bruken av video eksploderte i 2016 har den bare vokst seg større, videobruk økte med 80 % i Instagram bare i første halvår av 2017. Hvis du skal henge med i dag bør du absolutt ta i bruk video i din markedsføring på sosiale medier. Vi ser at stadig flere har begynt å leke seg med direktesendinger – og det med stor suksess.

Fordi ikke alle driver med direktesendinger vil du kunne dra stor nytte av å være først ute i ditt segment. Du kan oppleve lavere pris for annonsering sammenlignet med tradisjonelle annonser, og være et friskt pust i dine kunders nyhetsstrøm.

Har du ikke budsjett til videoproduksjon? Video trenger ikke å være dyrt å produsere. I de fleste tilfeller kan du lage flotte videoer med smarttelefonen din sammen med en eller flere apper. Her er et eksempel med appen Legend.

Og her er en liten liste med andre apper du kommer til å elske:

Facebook vil belønne sider som tilpasser innhold til brukeren

Med mindre du er helt ny på markedsføring regner vi med at du allerede tenker på målgruppe når du produserer innhold, og at du aktivt tar i bruk personas. Men, gjør du det samme på sosiale medier? Fordi det er et såpass personlig medium er det desto viktigere at budskap og innhold er tilpasset brukeren.

Vi tror Facebook i større grad vil se på hvor godt innholdet harmonerer med brukergruppen, og gi de beste i klassen en fordel. Ja, Facebook gjør allerede dette i dag, men vi tror at Facebook vil øke fokuset på dette betraktelig. Det vil forbedre kvaliteten av nyhetsfeeden, og dermed gjøre brukerne mer fornøyde.

Sporing av fysiske besøk i butikk opp mot annonsering

Dette er en teknologi som har eksistert siden 2016, men som få av bedriftene vi møter faktisk benytter seg av. Med muligheten for å benytte GPS og WiFi-signaler så vil Facebook kunne knytte opp butikkbesøk med hvilke annonser du har blitt eksponert for. Slik kan Facebook forklare deg som annonsør hvor mange butikkbesøk annonsene dine har resultert i. Med denne statistikken vil du få et bedre virkelighetsbilde av hvor godt annonsene dine fungerer, og ha et bedre grunnlag for å prioritere annonsene som driver butikkbesøk. Vi forventer å se en økning bruken av denne nyttige funksjonen.

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne.

Ny nettsideEksisterende nettsideSEOMarkedsføring

Leave a comment

%d bloggere liker dette: