Hagebyveien 40, 3731 Skien
91 68 75 22

6 tips til flere salg med Facebook-annonsering

6 tips til flere salg med Facebook-annonsering

Man kan med trygghet si at det å øke salget i nettbutikken er målet til alle som driver nettbutikk. Facebook er blitt en naturlig del av markedsstrategien, men hvordan kan man maksimere sjansene for at Facebook-annonseringen har den ønskede effekten?

Dra nytte av videofunksjonen

Som en profesjonell aktør som navigerer gjennom Facebook-jungelen, benytter du deg nok allerede av engasjerende og spennende bilder når du annonserer på det sosiale mediet. Visste du at du kan generere enda mer oppmerksomhet dersom du oppgraderer til video?

Videoer får langt bedre rekkevidde, og hele 1200 % flere delinger. Dette sammenlignet med både tekst- og bildeannonser, samt det å dele video fra andre plattformer som for eksempel YouTube.

NB! Hvis ikke videoen er av en viss kvalitet kan dette gjøre mer skade enn godt. Det betyr ikke at du trenger å investere i dyrt utstyr eller ansette skuespillere. Tvert om, mobilen er mer enn godt nok i de fleste tilfeller! Bare se til at lyd- og bildekvalitet ikke er forstyrrende.

Les mer om hvilke faktorer som er viktig for video i Facebook.

Dynamisk produktannonsering med retargeting

Mennesker som allerede er interessert i det du har å by på er enklere å selge til. I Facebook kan du annonsere direkte til personer som har vært innom og snoket i nettbutikken din. En slik annonse kan være det som gjør utslaget på om kunden fullfører handelen eller ikke.

Du lager slike annonser enkelt ved å laste opp produktkatalogen din til Facebook, og utformer annonsen din der. Det beste er at du kun trenger å gjøre dette én gang!

Facebook vil da kunne finne brukerne som har vært innom nettbutikken din, og vise disse det de kikket på en gang til, i tillegg til at du kan vise frem lignende produkter de kanskje vil like.

Med annonser tilpasset hver enkelt potensielle kunde øker du sjansene for suksess.

Tilbudsannonsering – lokk med gode tilbud

Et godt tilbud er alltid en god måte å nå ut til nye kunder på. Du kan enkelt dele tilbud du har i nettbutikken gjennom Facebook, noe som øker sjansen for at folk får salget med seg. En slik annonse skal både appellere og engasjere. Bruk litt tid og energi på å tenke gjennom budskap og målgruppe.

Det anbefales at kampanjen gir minst 20% avslag. Det er bedre å ikke ha tilbud i det hele tatt, enn å ha et dårlig et. Statistikken viser at disse annonsene gjør det klart bedre enn lavere tilbud.

Gi publikum sjans til å få med seg tilbudet, og dele det med sine venner. Ifølge Facebook er den ideelle lengden på et tilbud 7 dager.

Da er alt som mangler et engasjerende bilde – og du er i gang!

Les mer om tilbudsannonser i Facebook.

Tilpass innhold til målgruppen

Ikke lag en Facebook-annonse uten at du først har tenkt gjennom hvem du henvender deg til. Du vil være nødt til å ha et annet språk, andre bilder og kanskje et annet annonseformat dersom du skal selge til unge, enn hvis du skal selge til eldre.

Hvis innholdet ikke treffer brukeren vil det heller ikke engasjere. Det kan være en idé å utvikle personas og bruke denne aktivt når du har en idé. Hvis budskapet harmonerer med den potensielle kunden skaper du tillitt, og dermed øker sjansen for at de ønsker å handle av deg.

Dra nytte av ditt eksisterende publikum

Visste du at du kan legge inn kundeliste eller data fra nettstedet ditt på Facebook? Det er som kjent langt lettere å selge til nåværende kunder enn å finne nye. Hvis du har en kundeliste eller for eksempel e-postadresser til dine eksisterende kunder, er du halvveis i mål allerede. Da kan du lage spesielle tilbud til dine beste kunder, og passe på at de fortsetter med å være fornøyd med den jobben du gjør.

Informasjonen fra kundelistene kan også brukes til å finne enda flere kunder. I Facebook kan du speile dine beste kunder og finne flere som dem. Det er stor sannsynlighet for at også disse vil like det du har å by på.

Oppfordre til handling i annonsen (CTA)

En handlingsoppfordring, også kjent som en Call-To-Action (CTA), er alfa og omega for å få kunden til å gjøre som du vil.

Du kan lage en annonse som oppfordrer til handling, i motsetning til en kampanje for merkevarebygging. En oppfordring til salg blir ikke stort klarere enn et bilde av produktet og en knapp som sier «kjøp nå!».

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne.

Ny nettsideEksisterende nettsideSEOMarkedsføring

Leave a comment

%d bloggere liker dette: